Uutiset Kaikki uutiset
Jaa facebookissaJaa twitterissäJaa linkedinissä
29.08.2017 | Paralympiakomitea

IPC:n Alexis Schäfer: “Paralympiaurheilusta on tullut valtavirtaa”

Kansainvälisen Paralympiakomitean (IPC) markkinointijohtaja Alexis Schäfer oli pääpuhujana Suomen Paralympiakomitean Yritysvastuu ja huippu-urheilun sponsosorinti -seminaarissa 24.8. Hän esitteli IPC:n teettämän bränditutkimuksen tuloksia yrityksille ja urheiluorganisaatioille.

Paralympialaisten medianäkyvyys ja tunnettuus on ollut nousussa usean vuoden ajan. Tuntuvana läpimurtona pidetään Lontoon vuoden 2012 paralympialaisia, jotka rikkoivat katsoja- ja tv-näkyvyysennätyksiä. Paralympiaurheilu on maailmanlaajuisesti tunnettu vahva brändi ja siihen liittyy nykyisin yhä tiiviimmin markkina-arvo, raha sekä yrityskumppanuudet.

Nielsen Sports -tutkimuskeskus toteutti yhteistyössä Kansainvälisen Paralympiakomitea kanssa globaalin tutkimuksen paralympialaisten markkinapotentiaalista (Global overview potentials of Paralympics) vuosina 2015 ja 2016. Tutkimuksessa käsiteltiin paralympiabrändin arvoa, sponsorointia sen ympärillä sekä sitä, miten yritykset voivat hyödyntää paralympiakisojen kasvavaa vetovoimaa.

-Paralympiabrändi vahvistuu vuosi vuodelta. Se on kasvava, jännittävä ja tavoittaa koko ajan enemmän ja enemmän ihmisiä. Brändi rakentuu voimakkaista tarinoista, jotka vaikuttavat ihmisiin. Suomessa Yle on tehnyt hyvää työtä paralympialaisten näkyvyyden osalta ja lähetystunnit ovat hienossa nousussa, Schäfer kiittelee.

Tutkimuksessa nousee esiin paralympialaisiin kohdistuva kasvava kiinnostus medianäkyvyyden kannalta sekä se, miten yritykset hyödyntävät paralympialaisia tapahtumana. Mielenkiintoisin tutkimuslöydös liittyy niin sanottujen milleniaalien eli kyselyhetkellä 18-37 vuotiaiden vastaajien näkemyksiin. Merkittävä osa eli neljä viidestä tästä nuoremmasta sukupolvesta ostaa todennäköisemmin tuotemerkkiä, joka tukee paralympiaurheilua: osuus on suurempi kuin olympiaurheilun vastaava luku.

Paralympiaurheilu on ainutlaatuista, reilua ja innovatiivista

Paralympiaurheilun tunnettuus vaihtelee merkittävästi eri maissa. Länsimaissa kuten Iso-Britanniassa, Espanjassa, Ranskassa ja Saksassa ylivoimainen enemmistö (80-90%) tietää paralympialaiset ja keskimäärin viidesosa länsimaalaisista nostaa paralympialaiset kahden kiinnostavimman urheilutapahtuman joukkoon. Arvot ovat vielä noin viisi prosenttiyksikköä isommat milleniaalien joukossa. Vastaavasti kehittyvissä maissa kuten Indonesiassa ja Intiassa vain murto-osa eli noin 2% ihmisistä tuntee paralympialaiset.

Alexis Schäfer painottaa omassa puheenvuorossaan paralympiaurheilun positiivista imagoa. Lisäksi hän pitää Suomessa merkittävänä edistysaskeleena vammaisurheilijan valintaa vuoden urheilijaksi.

-Roolimallit ovat tärkeitä ja vuoden urheilijaksi valittu vammaisurheilija kertoo paljon suomalaisesta yhteiskunnasta. Se osoittaa valtaväestölle, että pyörätuolilla liikkuva henkilö pystyy mihin vain. Paralympiaurheilussa uniikkia on se, että mielikuva on positiivinen ja tarinoissa rohkeus ja voima yhdistyvät, Schäfer kuvaa.

Tutkimuksessa vertailtiin myös mitkä adjektiivit kuvaavat vastaajien mielissä paralympialaisia ja olympialaisia. Paralympialaisiin liitettiin selvästi positiivisempia sanoja kuten ainutlaatuinen, kunnioittava, reilu, silmiä avaava, inspiroiva ja innovatiivinen. Tyypillinen paralympiaurheilusta kiinnostunut henkilö on hyvin koulutettu, taloudellisesti hyvin pärjäävä ja edelläkävijänä hankkimassa uusia tuotteita. Hän on aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja hänellä on moderni elämäntapa. Paralympiafaneista 52% on naisia. Tutkimuksen mukaan paralympiaurheilun faneista kolmasosa on kiinnostunut urheilun yhteisöllisestä voimasta (connection fan) ja lähes neljäsosa rentoutuu urheilua seuratessaan (armchair fan). Parhaiten tämän faniryhmän tavoittaa erilaisten tarinoiden ja videoiden avulla.

 

Katso Alexis Schäferin haastatteluvideo