Ennätykset rikki Pariisissa – Paralympialaiset tavoittivat Ylen TV-kanavilla peräti 2,7 miljoonaa suomalaista
Suomen paralympiajoukkueen esiintymiset Pariisin paralympialaisissa 28.8.–8.9. keräsivät tv-vastaanottimien ääreen ennätysyleisön. Finnpanelin mukaan peräti 2,7 miljoonaa katsojaa eli käytännössä joka toinen suomalainen seurasi paralympialaisia Ylen kanavilla.
Ennätykselliset 2,7 miljoonaa katsojaa eli noin joka toinen suomalainen seurasi Pariisin paralympialaisia Ylen kanavilla elo–syyskuun vaihteessa. Finnpanelin luvuissa näkyy Ylen mukaan kasvua sekä edellisiin Tokion 2021 paralympialaisiin että edellisiin Euroopassa järjestettyihin, Lontoon 2012 ”kaikkien aikojen paralympialaisiin” verrattuna. Tokioon verrattuna myös kisojen katseluajat olivat suomalaiskatsojille otollisemmat.
Yksittäisistä lähetyksistä yli miljoonaan katsojaan ylsi sunnuntai-iltana 1.9. näytetty yleisurheilun lähetys, joka oli tavoittavuudeltaan suurin: 1 001 000 katsojaa.
Paralympiapäivä kisahuuman starttina
Suomessa paralympiahuuma alkoi, kun Paralympiakomitea aktivoi lajiliittojen ja yhteistyökumppanien kanssa tuhansia ihmisiä liikkumaan Helsingin Narinkkatorilla 20. elokuuta järjestetyssä paralympiapäivässä, jossa presidentti Alexander Stubb puolisoineen tsemppasi paralympiajoukkueen matkaan kohti Pariisia.
Käytännössä kaikkien Suomen suurimpien medioiden seuraamassa tilaisuudessa Paralympiakomitean yhteistyökumppani PunaMusta Median toteuttama Pariisi 2024 -viestikapula vaihtui olympiajoukkueelta paralympiajoukkueelle.
Kampin kauppakeskuksessa liikkui tuona päivänä 83 000 ihmistä, joista arviolta reilut 10 000 kulki Narinkkatorin ohi ja näki paralympiapäivän viestejä. Tämän jälkeen suomalainen media raportoi urheilijoiden tarinoista ja paralympialaisista aktiivisesti.
Yhteistyökumppanit mukana rakentamassa näkyvyyttä
Paralympialaisten lähestyessä huuma tiivistyi Paralympiakomitean yhteistyökumppanien aktivoinneilla ja näkyvyyksillä.
Muun muassa Paralympiakomitean yhteistyökumppani Ocean Outdoor aloitti countdown-henkisen kampanjan kauppakeskusten näytöillä ympäri Suomen, muistuttaen kisoihin jäljellä olevien päivien määrästä. Kisojen aikana paralympiajoukkueen Pohjoisen tähdet olivat tuttu näky vaihtuvissa näyttömainoksissa, ja jo ensimmäisen kisaviikon aikana mainokset näki yli 400 000 silmäparia. Kampanja keräsi kokonaisuudessaan lähes miljoona näyttöä.
Paralympiapäivänä 20.8. Paralympiakomitean pääyhteistyökumppani JYSK lanseerasi Nuku kuin voittaja -kampanjan, jossa yritys lahjoitti paralympiajoukkueen ja pararatsastaja Laura Kangasniemen tarinan myötä jokaisesta parin viikon aikana myydystä tyynystä euron paraurheilun tueksi. Tarina huipentui hienolla tavalla, kun paralympialaisten jälkeen Kangasniemi oli pitämässä motivaatiopuheenvuoron JYSK:in henkilökunnalle.
Paralympialaisten alussa paljon huomiota keräsi myös Helsingin Sanomien etusivulla julkaistu Leo-Pekka Tähden omin käsin kirjoittama kirje, jonka oli mahdollistanut Paralympiakomitean pääyhteistyökumppani Toyota. Kyseessä oli tiettävästi ensimmäinen paraurheilijan kirjoittama kirje isolevikkisen päivälehden etusivulla koskaan, ja julkaisu keräsi runsaasti kehuja myös sosiaalisessa mediassa.
Paralympiayleisö kasvussa myös maailmalla
Paralympialaiset tavoittivat myös muissa maissa yleisöä enemmän kuin aikaisemmin Pariisin kilpailuiden aikana. Esimerkiksi Kanadassa NBC raportoi kisojen jälkeen 31 % kasvaneista katsojamääristä, ja Iso-Britanniassa Channel 4 kertoi striimausten kasvaneen peräti 85 % Tokion kisoihin verrattuna.
Seuraavat paralympialaiset järjestetään maaliskuussa 2026 Italian Milanossa ja Cortinassa, ja vuonna 2028 vuorossa ovat taas kesäparalympialaiset Los Angelesissa Yhdysvalloissa.
* Lähde: Finnpanelin TV-mittaritutkimus, edustaa yli 3-vuotiaista väestöä. Vertailu aiempiin kisoihin tehty yhden minuutin tavoittavuuden mukaan.
Kuvat: Pariisi 2024 /Harri Kapustamäki, KIHU & Sini Forsblom; Paralympiakomitea, Paralympiapäivä 2024 /Toivo Laiho.
Lue lisää Paralympiakomitean ja Suomen paralympiajoukkueen yhteistyökumppanuuksista
Lisää Pariisin paralympialaisista 2024:
Channel 4: 20 Million Watch Channel 4 Paralympics TV Coverage