Lausunto: Paralympialaiset mukaan yhteiskunnallisesti merkittävien tapahtumien listalle

Suomen joukkue Sochin paralympialaisten avajaisissa.

Paralympiakomitea ja monet muut organisaatiot ovat jättäneet lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle televisio- ja radiotoiminnasta annetun valtioneuvoston asetuksen (1245/2014) muuttamisesta.

Asetuksen 6 §:ssä on listattu ne tapahtumat, joiden katsotaan olevan Suomessa yhteiskunnallisesti merkittäviä. Tällaisten tapahtumien tv-lähetykset on välitettävä Suomen alueelle siten, että merkittävä osa (90 %) yleisöstä voi seurata niitä vapaasti vastaanotettavissa olevassa muodossa.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan paralympialaiset ei ole saavuttanut sellaista yhteiskunnallista merkittävyyttä, jota listalle ottaminen edellyttää ja on jättänyt paralympialaiset pois listalta. Perusteena on muun muassa vähäiset katsojamäärät, katsojamäärien vähäinen kasvu sekä se, että tapahtumalla on laajan maksuttoman näkyvyyden nojalla mahdollisuus kasvattaa suosiotaan suuren yleisön keskuudessa.

Suomen Paralympiakomitea pyytää lausunnossaan paralympialaisten yhteiskunnallisen merkittävyyden uudelleentarkastelua.

– Asetus täytyy tehdä tulevaisuutta ajatellen. Mielenkiinto paralympialaisia kohtaan on noussut viime vuosien aikana ja uskon, että tämä tulee vain jatkumaan. Suomessa olympialaiset ja paralympialaiset ovat monessa suhteessa samanarvoiset liittyen esimerkiksi kisa- ja valmistautumisprosesseihin. Toivomme, että tämä toteutuu myös tässä asiassa, Paralympiakomitean pääsihteeri Riikka Juntunen kommentoi.

Lausuntonsa liikenne- ja viestintäministeriölle määräaikaan 12.11. mennessä jätti yli 20 organisaatiota, joiden mukana on muun muassa Yleisradio, Olympiakomitea, Naisjärjestöjen Keskusliitto, opetus- ja kulttuuriministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö ja tasa-arvovaltuutettu.

Lue valtion liikuntaneuvoston kannanotto aiheesta

Kuva: Maiju Pohjanheimo