- Etusivu
- Ammattilaisille
- Ohjaajille
Ohjaajille
Ohjaustyötä tekevät ammattilaiset, kuten liikunnanohjaajat, opettajat, avustajat, sote-ammattilaiset ja erilaisissa asiakastyön rooleissa toimivat henkilöt, ovat avainasemassa tukemassa niiden ihmisten liikkumista, joiden arki on tavanomaista passiivisempaa tai joiden toimintakyky on rajoittunut. Tällaisia asiakasryhmiä voivat olla esimerkiksi vaikeavammaiset henkilöt, mielenterveyskuntoutujat, ikäihmiset tai pitkäaikaissairaat. Kaikki he tarvitsevat liikkumisen tueksi mahdollisuuksia, innostusta ja sopivaa ohjausta.
Suomalaisten liikkumisen kokonaismäärä on monin tavoin riittämätöntä, ja tutkimusten mukaan erityisesti tukea tarvitsevien henkilöiden fyysinen aktiivisuus jää usein suositusten alapuolelle. Juuri näille ihmisille säännöllinen liikkuminen olisi kuitenkin erityisen tärkeää toimintakyvyn, hyvinvoinnin ja osallisuuden näkökulmasta.
Helmi-malli tarjoaa käytännöllisen ja asiakaslähtöisen tavan edistää liikkumista ohjaustyössä. Malli tukee ammattilaisia prosessinsa mukaisesti ja tuo käyttöön työkaluja, joiden avulla voidaan yhdessä osallistujien kanssa ideoida, suunnitella ja kokeilla heidän arkeensa sopivia tapoja lisätä liikkumista innostavasti, osallistaen ja pienin askelin. Jokaisella on oikeus liikkua omalla tavallaan.
Ota Helmi-malli avuksi liikkumisen lisäämiseen
Helmi-malli on palvelumuotoiluun perustuva kehittämistapa, joka tukee ohjaustyötä tekeviä ammattilaisia liikkumisen ja arkiaktiivisuuden edistämisessä. Paralympiakomitean vetämissä hankkeissa kehitetty ja testattu malli auttaa suunnittelemaan ja toteuttamaan toimintaa, joka pohjautuu osallistujien omiin tarpeisiin, toiveisiin ja arkeen.
Helmi-mallin keskiössä ovat asiakkaat ja työntekijät yhdessä. Aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen rakentuu molemminpuoliselle ymmärrykselle ja yhteistoimijuudelle eli asioita ei tehdä osallistujalle, vaan hänen kanssaan. Se on mallin ydin – se tärkein helmi.
Koska jokaisen henkilön lähtökohdat, elämäntilanne ja motivaatiot ovat erilaisia, ei Helmi-malli tarjoa yhtä oikeaa ratkaisua. Sen sijaan se antaa kokonaiskuvan erilaisista mahdollisuuksista lisätä arjen aktiivisuutta, tarjoaa työkaluja yhteiseen ideointiin ja antaa ajattelun välineitä ohjaustyöhön. Tavoitteena on rakentaa juuri omaan toimintaympäristöön sopivia tapoja edistää liikkumista tarpeet huomioiden ja osallisuutta vahvistaen.
Helmi-mallia on kehitetty ja testattu yhdessä vähän liikkuvien ihmisryhmien kanssa sekä osana ammattilaisten koulutusta ja työarkea. Sitä on hyödynnetty esimerkiksi lähihoitajien, fysioterapeuttien, liikunnanohjaajien ja sosiaalialan työntekijöiden tukena. Malli sopii laajasti ohjaustyöhön kaikille, jotka haluavat tukea ihmisiä liikkeelle heidän omista lähtökohdistaan käsin.
Helmi-mallin koulutuskokonaisuus
Aktiivisuutta läpi arjen -hankkeessa kehitettiin Helmi-malliin perustuva koulutuskokonaisuus yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun kanssa osana YAMK-opinnäytetyötä: Fyysistä aktiivisuutta ja liikkumista tukevan Helmi-mallin koulutuskokonaisuuden kehittäminen (Salmela, 2024). Tavoitteena oli lisätä sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan opiskelijoiden osaamista ja valmiuksia toimia tulevaisuuden asiantuntijoina aktiivisuuden ja liikkumisen edistämisessä käytännön työssä.
Koulutuskokonaisuus antaa ohjaustyötä tekeville ammattilaisille valmiuksia soveltaa Helmi-mallia asiakaslähtöisesti ja osallisuutta tukien. Oppimisessa painottuvat oma-aloitteisuus, yhteiskehittäminen ja mallin konkreettinen soveltaminen asiakastyössä.
Koulutus koostuu neljästä vaiheesta:
- Ymmärrys ja tutustuminen aiheeseen käänteisen oppimisen avulla
- Ideointi ja yhteistyö ryhmätyöskentelyn kautta
- Ratkaisut ja toteutus käytännön harjoittelussa
- Arviointi, jossa mallin käyttöä tarkastellaan case-esimerkkien avulla
Oppimista tukevat ryhmätyöt, käytännön sovellukset ja yhteinen reflektointi. Koulutuskokonaisuuden laajuus on 1 opintopistettä, mikä vastaa 27 työtuntia.
Lataa Helmi-mallin koulutuskokonaisuus käyttöösi:
Kuvakommunikaatiotaulut kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen
Vähän liikkuvien ja tukea tarvitsevien henkilöiden osallisuuden ja liikkumisen tukemisessa keskeistä on aito kohtaaminen ja toimiva vuorovaikutus. Ne ovat myös ohjaustyön ytimessä, olipa kyse sitten liikunnan ohjaamisesta, kuntoutuksesta tai arjen toimintojen tukemisesta.
Vuorovaikutus ja kommunikointi ovat jokaisen perusoikeuksia. Kun puhekyky ei ole käytössä, vuorovaikutusta voidaan silti toteuttaa sanattomasti tai puhetta tukevilla ja korvaavilla keinoilla (Papunet 2024). Pienilläkin teoilla voidaan edistää osallisuutta ja antaa ihmiselle kokemus siitä, että hän tulee kuulluksi ja ymmärretyksi.
Kohtaamisen tueksi on kehitetty kuvakommunikaatiotaulut, jotka sopivat hyvin arjen tilanteisiin. Paralympiakomitea ja Papunet ovat tuottaneet kaksi valmista taulua:
- Kohtaaminen
- Arjen toiminnat
Nämä taulut ovat helposti käyttöön otettavia työkaluja, joilla voi tukea vuorovaikutusta, ottaa liikkuminen puheeksi ja vahvistaa yhteistä ymmärrystä toimijuuden ja osallisuuden merkityksestä.
Kuvakommunikaatiotaulut ovat kaikkien käytettävissä. Ne tarjoavat konkreettisen keinon luoda yhteys silloin, kun sanat eivät riitä.
Lataa kuvakommunikaatiotaulut käyttöösi:
Kysyttävää palvelumuotoilusta liikkumisen edistämisessä? Ota yhteyttä!
