Paralympiakomitean viestintäpäälliköksi Jasmin Koskinen

Jasmin Koskinen seisoo Paralympic Team Finlandin hupparissa puisen, valaistun seinän edessä ja hymyilee hieman kameralle.

Aiemmin media- ja markkinointialalla ja Suomen Paralympiakomitean viestinnässä vuodesta 2021 lähtien työskennellyt Jasmin Koskinen, 37, on nimitetty järjestön viestintäpäälliköksi.

Paralympiakomitean viestintäpäällikkönä nyt aloittava Koskinen siirtyi järjestön palvelukseen Aller Media Oy:n konserniviestinnän ja B2B-markkinoinnin tehtävistä Tokion paralympialaisten alla loppukesästä 2021. Hän on nyt ottanut vastuulleen vuoden lopussa 2023 paikkansa jättäneen Lauri Jaakkolan tehtävät Paralympiakomitean viestinnän vetäjänä ja johtoryhmän jäsenenä.

- Edeltäjäni toimi paraurheiluviestinnän parissa yli vuosikymmenen ajan ja teki hartiavoimin arvokasta työtä rakentaessaan viestintää pisteeseen, jossa olemme nyt. Oman taustani kautta olen tuonut tekemiseen myös uusia aspekteja, ja niiden kautta pyrin viemään suomalaista paraurheiluviestintää taas seuraavan askeleen eteenpäin, Koskinen sanoo.

Viestijänä Koskisella on kokemusta niin organisaatio-, media- kuin markkinointiviestinnästä, ja hän on erikoistunut digitaalisen viestinnän kehittämiseen. Kosketusta urheilun ja liikunnan maailmaan hänellä oli ennen Paralympiakomiteaa lähinnä perhetaustansa kautta: muun muassa Suomen Urheiluliitolle, Olympiakomitealle ja Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteelliselle tiedekunnalle 1970–2000-luvuilla töitä tehneen yleisurheiluvalmentajaisän perheessä urheilu määräsi tahdin koko lapsuuden ja nuoruuden ajan. Myös soveltavan liikunnan kentälle on päässyt kurkistamaan fysioterapeuttiäidin työtä seuratessa.

Koskinen kertoo olevansa kiitollinen opeista, joita on ehtinyt paraurheilumaailmasta ja laajemmin urheilu- ja liikuntaviestinnästä itselleen kerätä työskennellessään rautaisen asiantuntijaosaaja Jaakkolan kanssa harvinaisen tapahtumarikkaan reilun parin vuoden jaksolla.

Tokion ja Pekingin paralympialaisten, Suomessa järjestettyjen European Para Youth Games 2022 -kisojen sekä kesän 2023 Special Olympics -maailmankisojen viestintäprojektien asettamissa raameissa Paralympiakomiteassa on muun muassa kehitetty lasten ja nuorten Paranuoret-ohjelmaa ja Tulevaisuuden tähdet -ryhmää, avattu Paralympiarahastoavattu ovia seuratoimintaan ja mahdollisuuksia luontoliikuntaan kaikenlaisille liikkujille, kehitetty paraurheilijan polkua kohti huipputasoa, kotimaisia luokittelu- ja paravalmennusverkostoja sekä soveltavan liikunnan osaamista ja järjestämistä esimerkiksi, koulutusten, kuntien erityisliikunnan sekä arkiliikunnan lisäämisen parissa.

- Toimintakenttämme on laaja ja tahti on ollut kiivas – puhumattakaan pandemian, sotien, urheilun tasolla yleisesti heikentyneiden rahoitusnäkymien saati oman talouskatastrofimme tuomasta lisäväristä viime vuosiin. Paraurheilun näkyvyyden lisäämisessä ja suhteellisen uuden organisaation työn tunnetuksi tekemisessä riittää sarkaa. Haaste ottaa lisävastuuta tässä hetkessä on iso, mutta otan sen innolla vastaan, Koskinen toteaa.

Vuosi 2024 käynnistyy Paralympiakomiteassa kiitollisessa tilanteessa järjestön selviytyessä kuivalle maalle edellisvuoden talousvaikeuksien jälkimainingeissa. Elo–syyskuussa vuoden huipentavia Pariisin paralympialaisia kohti edetään jo lähes normaalein suunnitelmin uutta valtionavustusta odotellessa ja äskettäin päättyneen, palkitun ja selviytymisessä ratkaisevasti auttaneen Maailman arvokkain pelipaita -kampanjan viimeisiä tuottoja summatessa.

Viestinnän uudistus alkaa – Myös uusi työpaikka aukeaa

Viestintätiimin henkilömuutosten myötä Paralympiakomitea aloittaa työn viestinnän kokonaisuuden uudistamiseksi. Myös verkkosivuston uudelleenrakennus on käynnistetty vuoden 2023 lopulla.

- Pääsin tekemään Laurin kanssa tiivistä yhteistyötä yli kymmenen vuoden ajan. Moni asia on mennyt eteenpäin niin paraurheilussa kuin viestinnässäkin, ja haluan sanoa ison kiitoksen Laurille upeasta työstä – uskon, että jokainen laajan paraperheemme jäsen liittyy näihin kiitoksiin, sanoo Paralympiakomitean pääsihteeri Riikka Juntunen, ja jatkaa:

- Jasmin on perehtynyt muutaman vuoden ajan niin Paralympiakomitean toimintaan kuin koko urheilun toimintaympäristöön, ja olen iloinen siitä, että hän on lähtenyt kehittämään viestintää ja markkinointia kokonaisuutena – olemme muutosten ja uusien mahdollisuuksien äärellä. Osana viestinnän uudistumista tulemme nyt palkkaamaan myös viestinnän ja markkinoinnin tuottajan, joten toivon, että jatkossa paraurheilu saadaan näkymään entistä enemmän.

 

Lue lisää:

Etsimme joukkoomme viestinnän ja markkinoinnin tuottajaa – Hae paikkaa 4.2. mennessä!

Viestintäpäällikkö Lauri Jaakkola lähtee Paralympiakomiteasta

Paralympiakomitea hamuaa kohti normaalia – syyskokous vahvisti toimintasuunnitelman ja talousarvion

Kolme uutta jäsentä mukaan – Paralympiakomitean hallitus kokoontui vuoden ensimmäiseen kokoukseensa