SEDY2 kehittää inklusiivista lasten liikuntaa

SEDY-hanke eli Sport Empowers Disabled Youth 2 (SEDY2) on kolmivuotinen (2020–2022) EU:n ErasmusPlusSport yhteistyöhanke, jossa jatketaan vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten liikuntatarjonnan kehittämistä. Tavoitteena on muokata inklusiivisempaa liikuntatarjontaa ja kannustaa vammaisia lapsia ja nuoria mukaan vapaa-ajan liikuntaan. SEDY-hanketta koordinoi hollantilainen ammattikorkeakoulu (Inholland University of Applied Sciences), ja siinä on mukana yhdeksän partneria viidestä maasta (Hollanti, Suomi, Liettua, Portugali, Itävalta). Suomesta mukana ovat Suomen Paralympiakomitea ja Liikuntakeskus Pajulahti.

Hanke on jatkoa 2015–2017 toteutuneelle kehittämistyölle, jossa selvitettiin ratkaisumalleja kysynnän ja tarjonnan ongelmiin. Kyselyjen kautta paljastui, että vammaiset lapset osallistuvat liikuntaan vähemmän ja harvemmin kuin vammattomat. Syitä ovat soveltuvien ohjelmien, harrastuspaikkojen ja tiedon puute. Vammaiset lapset eivät tiedä mikä laji tai liikuntamuoto soveltuu, mistä sopiva harrastuspaikka löytyy, miten sinne pääsee ja kelpaako mukaan. Perheissä ehkä pelätään, että lapsi ei pärjää tai kelpaa. Urheiluseuroissa luullaan, että vammaisia liikkujia ei kiinnosta seurassa harrastaminen tai pelätään oman osaamisen riittämättömyyttä ja ohjaajaresurssien loppumista. Yhdeksi ratkaisuksi kehitettiin suomalaisten toimesta Valtti-toimintamalli, ja sen rinnalla testattiin Iso Britanniassa kehitettyä focus group -menetelmää lasten oman äänen ja mielipiteen kuulemiseksi. Hankkeen tuloksena Valtti-ohjelma vakiintui Suomessa osaksi Suomen Paralympiakomitean (aik. Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU) lasten ja nuorten liikuntaohjelmia. Hollannissa Valttina toimiminen on ollut osa InHolland ammattikorkeakoulun opetusta.

Inclusion Statement -kuva suomenkielisillä teksteillä

Hankkeen englanninkieliset tuotokset löytyvät InHolland yliopiston hankesivuilta:

  • Inclusion Statement -video ja tekstit

Nyt meneillään olevassa SEDY2-hankkeessa pureuduttiin ensimmäiseksi inkluusion käsitteeseen kuulemalla lasten ja nuorten, huoltajien ja ohjaajien ajatuksia inkluusiosta. Neljässä maassa toteutettujen focusryhmähaastattelujen tuloksista muotoiltu englanninkielinen Inclusion Statement video korostaa lapsen ja nuoren osallisuutta ja tämän omaa ääntä.

  • SPINtool

Suomen Paralympiakomitea on tuottanut englanninkielisiä työkaluja Valtti toimintamallista ja inklusiivisen seuratoiminnan kehittämisestä kiinnostuneille. Lisäksi SPINtool työkalupakkiin on koottu ohjeet fokusryhmähaastattelujen toteuttamiseen.

  • Learning module

Syksyllä julkaistaan verkkokoulutuspaketti, josta vastaa Liikuntakeskus Pajulahti.  

Inclusion Statement -video suomenkielisillä teksteillä löytyy myös Suomen Paralympiakomitean Youtube -kanavalta. 

 

Lisätiedot

Aija Saari, Nina Peltonen ja Tiina Siivonen (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.)

Virpi Remahl (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.)